نمونه ی روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات وارتباطات(ICT)
«درس آموزش حرفه وفن»
این سه حرف،حروف ابتدای کلمات:
Information and communication Technology
که به معنی فناوری اطلاعات وارتباطات می باشد. که در فارسی با نام اختصاری«فاوا»شهرت دارد.کسی که می خواهد از این روش در تدریس استفاده نماید باید با محیط ویندوز و نرم افزار هایWord وPower pointو... آشنا باشد.
1- ایجاد انگیزش
فعالیت معلم :
با گروه بندی وکنجکاوی دانش آموزان را پیرامون موضوع تحریک می نماید تا ذهن آن ها سئوال به وجود آید.
فعالیت دانش آموزان: در باره ی مسئله ی طرح شده و اهداف آن به تفکر می پردازند وسئوال طرح می کنند
2- کاوش وجست وجو
فعالیت معلم : شرایط فراهم می سازد تا دانش آموز پیرامون سئوال ها در ذهن خود ، به شیو ه ی گروهی و از طریق منابع و پایگاه های اطلاعاتی به جست وجو بپردازنند.
فعالیت دانش آموزان: در صورت دسترسی به اینترنت واژه های کلیدی مناسب را جست وجو می کنند. وبا عملیات Save,Copy,Paste یافته های خود را در محیط ویا پوشه ی دلخواه قرار می دهند.
3-تجزیه وتحلیل وتعمیق
فعالیت معلم: از دانش آموزان می خواهد به منظور پاسخ گویی به سئوال های مطرح شده، نتایج به دست آمده را تجزیه وتحلیل کنند.ونتایج حاصله را به کلاس ارائه دهند
فعالیت دانش آموزان: با تجزیه تحلیل و تفسیر یافته های کسب شده ، برای سئوال های مطرح شده ، پاسخ مناسب را از طریق نرم افزار های مناسب ارائه می دهند.
4- ارزشیابی و ارائه ی تکالیف
فعالیت معلم: از دانش آموزان می خواهد بر حسب علاقه و میزان دسترسی به منابع، فعالیتی را خارج از کلاس انجام داده و نتایج حاصل را روی محیط word،Powerpointو... ذخیره کنند ویا به ادرس معرفی شده ، ارسال نمایند.
فعالیت دانش آموزان: با توجه به علایق و امکانات ، موضوعی را به صورت فردی یا گروهی کاوش کنند. و به آزمون معلم ساخته ، پاسخ می دهند.
تدریس نمونه مبتنی بر ICT در کتاب آموزش حرفه وفن سوم راهنمایی
موضوع : موتور های الکتریکی(سوم ص31)
وسایل مورد نیاز: موتور الکتریکی واجزای مختلف آن
مهارت های مورد نیاز: آشنا یی با محیط ویندوز و نرم افزار های word,powerpointو...
هدف کلی: آشنایی دانش آموزبا موتور های الکتریکی
اهداف رفتاری: دانش آموز پس از پایان درس باید بتواند:
1- موتور الکتریکی را تعریف کند.(شناختی-دانش)
2- تفاوت رتور را با استاتور توضیح دهد.(شناختی- فهمیدن)
3-موتور الکتریکی را در محل مناسب ،در مدار نصب نماید.(مهارتی-اجرای مستقل)
4- اجزای متفاوت ،موتور الکتریکی را از هم دیگر جدا نماید.(شناختی- تجزیه)
5-اجزای متفاوت موتور را در محل اولیه خودش قرار دهد.(شناختی- ترکیب)
6-به نحوه ای عملکردی موتوررابادقت حساسیت نشان دهد.(نگرشی-توجه کردن)
معلم برای ایجاد انگیزه ، با نشان دادن موتور کولر یا تهویه مدرسه فراگیران را به حیاط مدرسه برده، توجه آنان را به کاربرد موتور الکتریکی ،جلب می نماید.
سپس با طرح سئوالاتی(ارزشیابی تشخیصی)، بحث را به سمت درس جدید ،هدایت می کند.معلم از دانش آموزان می خواهد تا به مشاهده ی گروهی،اسلاید های مربوط به انواع موتورهای الکتریکی (کوچک وبزرگ)پرداخته وبا استفاده ازوسایلی که دراختیارداردموتوررادرمدارمربوطه،نصب نموده وکار آن را نشان می دهد.ودرصورت امکان سایت مربوط به موتوررامعرفی می کند.تا فراگبران بتوانندازطریق انترنت تحقیق کنند.معلم درحین تدریس سؤالاتی ازقبیل: کاربردواجزای مختلف موتورو... به عمل می آورد.(ارشیابی تکوینی).
معلم پس ازپایان درس،ازدانش آموزان می خواهد به اسلاید بعدی مراجعه کرده به سئوال هایی که در باره موتورقبلا تدوین شده است ، پاسخ دهندمانند: رتوربا استاتورچه تفاوتی دارد؟ و...(ارزشیابی پایانی)
برای تکلیف خارج از کلاس نیز معلم از گروه ها می خواهد که تا جلسه ی آینده، در خصوص نقش موتور های الکتریکی در زندگی انسان، تحقیق کرده ونتیجه ی کارشان را به صندوق الکترونیکی معرفی شده ، ارسال نمایند یانتایج را از طریق word,powerpointذخیره کرده وبه کلاس ارائه دهند.روش تدریسی که ارائه گردید مبتنی بر ICT طراحی شده است.